söndag 24 juli 2011

Knäckäppelpaj




Emma-dagen i går firades blygsamt med en knäckäppelpaj på årets första äpplen. Här kommer receptet på pajen som är favoriten här hemma;

5 - 6 äpplen
150 g smält smör
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde
1/2 tsk bakpulver

Skala och skiva äpplena, lägg dem i en form och ställ in i ugnen i ca 5 min, 175°.
Rör under tiden ihop smeten som sedan läggs över äpplena. In i ugnen igen i ca 20 min, 175°.

Pssst... Ett litet tips; Jag brukar köra de sista minutrarna på grill för att få pajen extra knaprig och "knäckig"! Servera med vaniljsås eller glass.

Bli nu inte uppskrämda av allt smör, socker, sirap och grädde i smeten, den är faktiskt ganska nyttig - innehåller både äpplen och havregryn, hihi!  =)

Hur ska det gå i morgon bitti? Börjar jobba igen efter fyra lata härliga semesterveckor. Ska trots allt bli roligt att få träffa alla goa jobbarkompisar igen. =)
Kram kram

post signature

19 kommentarer:

  1. God morgon min vän, nu ska gumman få sig en lektion, hihi. Det är inte fettet som är farligt, det är just äpplen och så sockret och vetemjölet, hihi. Om du äter kolhdrater samtidigt som fett, bilder kolhydraterna fettet i din kropp och stannar i dina celler och du lägger på digg hull, hmm. Men när du bara äter fett, då rinner fettet rakt genom kroppen, fastnar ingenstans och du blir inte full av hull, hihi. Fiffigt va??
    Men nu är ju jag en av världens största sockerråtta som går i ett par skor,så jag ska definitivt sätta Michis på bakning, hihi.
    Nu ska jag själv göra ett inlägg, var ju tvungen att besöka dig först, vi SES snart, hihihihi
    Kramkram / Tantnettan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Knäckpajen såg riktigt god ut! Och grattis i efterskott!

    Tack snälla för kommentaren hos mig, jag använder Gimp, som är ett gratis och riktigt bra redigeringsprogram. Nybörjare som jag är använder jag väl omkring en halv procent av funktionerna, men det är väldigt roligt att leka med foton, bilder och text. =)
    Aklejan blev hämtad av min snälla C, men då var tjurarna tillfälligt flyttade, annars hade jag nog inte vågat låta honom gå in heller.. Vilken historia..fniss...

    Tack för all inspiration du delar med dig av med dina fina inlägg! Må så gott!
    Kram
    Petra

    SvaraRadera
  3. Halloj Emma
    Härlig pajen ser ut ,strunt i kalorier o kolhydrater de är gott o vem äter paj varje dag hi hi
    Grattis också de har jag missat:)
    Ha de så fint
    Kramen Anette

    SvaraRadera
  4. Så jättefina hästbilder du har i förra inlägget, mitt i all sorg är det så skönt och titta på djurbilder. Och är det redan fruntimmersveckan, grattis i efterskott på namnsdagen. Din paj ser jättegod ut.
    Kram till dig vännen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Pajen ser mumsig ut - måste prova det receptet snart :)

    Hoppas du får en fin fin söndag!

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Mums vilken smarrig paj. Glömde gratta dig igår, så det får bli ett grattis i efterskott Emma!
    Tråkigt för dig att börja jobba igen, men lite avis är jag ända...
    Njut och ha en skön söndag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Hej gumman.. Nog kom jag väl ihåg att gratta dig igår för jag tänkte då på dig i vart fall. Mannen hälsar och tackar för en ljuvligt god paj. Vi gjorde också den igår. Han åt upp halva själv kan jag skvallra,hahha. Äsch man måste få njuta ibland. Ha de så gott ...

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Ja, jobbet återkommer ju vare sig man vill eller inte. Man får tänka som så att sommaren kan vara fin långt in i september....
    Många knäckpajer kvar att fika alltså;)
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  9. Knäckig paj är supergott, eftersom jag har semester ska det bakas så då blev jag påmind av dig om pajen. Så jag slänger nog ihop en sådan också :P
    Kraam

    SvaraRadera
  10. Hej svajs i lingon skogen eller blåbär kanske, hihi.
    Ja vi får se till att komma till skott...Ska handla lite på IKEA samtidigt.
    Jag kan som sagt inte LKPG kollar du på jobbet...;)?
    Jag har funderat på en tallriks hylla sedan två veckor. Har ritat den i huvudet och så såg jag Ernst i torsdags. Får nog bli ett höstprojekt. Vet bara inte vart den ska hänga!!!
    ha det gott vi höres<3
    Kramkram / Tantnettan

    SvaraRadera
  11. Detta ska provas, ser supersmaskig ut!!

    Kramar till dig/Madde

    SvaraRadera
  12. Midt i all tragedien og tristheten, er det godt å hvile øynene på disse bildene. Det ser helt utrolig godt ut...
    Ønsker deg en fin søndagskvelden.
    Klem

    SvaraRadera
  13. Hej på dig
    Kikar in för att titta lite hos dig efter flera veckors tystnad från min sida. Gosig paj....Och Grattis. Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Hej igen!!
    De här med bloppis vete sjutton ,de är väl typ inga såna saker tycker jag...vet inte vi får se.
    Fy ska du upp i morgon :( inge vidare ..men semestern är väl de enda som går för fort hi hi
    Ha de så bäst vännen
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  15. Men Emma...Grattis i efterskott.....dagen igår var lite upp och ner tycker jag med allt som hände ;( Pajen såg mumsig ut så den får jag testa nån dag....Rasmus bakade lemonpaj här igår, verkligen gott det med. Trevligt att du vill delta i min tävling ;)))
    kram och ha det gott nu du börjar jobba, skulle tro det var jag som jag har det idag ;))
    kram kram

    SvaraRadera
  16. Ser supergott ut, får nog baka den imorgon;) Har bakat bullar idag, det får räcka for now...
    Tittade in på din Bloppis, vilken bra idé att sälja sånt man tröttnat på!
    Jag skulle behöva göra likadant, ibland blir man så trött på sig själv när man handlat saker man inte känt helhjärtat för.
    Ha en härlig kväll, ska tänka på dig när du börjar jobba imorgon...
    Kram fia

    SvaraRadera
  17. Tack för ett bra recept. Lovar att jag ska prova det under sensommaren och hösten då äpplena börjar mogna..

    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  18. God moorgon goo moorgon det blir en härlig dag god morgon god moorgon miin vän, hihi
    Nu sover säkert jag,,, hoppas jag, hihi
    Och du tittar säkert in innan du far till jobbet, eller, jo då. Det gör du. Och då finns jag här som en liten pigg morgonhälsning, hihi.
    Kör försiktig till jobbet, själv börjar jag vid nio... trodde jag jobbade eftermiddag?? Ska visst ta P-spruta klockan 14.00 så då blev det ändrad arbetstid,,,skönt, kan jag hem och måååla!!!
    Nej nu får jag sluta hihi, måste hoppa i säng, och du iväg till jobbet, hihi.
    Kramkram / Tant-trött-nettan, fniss, hihi, haha, oj fniss igen nu är jag trött,,,

    SvaraRadera
  19. Ja, det är väl i princip hela kostcirkeln där du!:)
    Kram Anna

    SvaraRadera

♥ Tack för din lilla hälsning, den gör mig så glad! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...